Friday, August 14, 2009

PUJIANNN

segala puji hanya untuk Mu Ya Allah...diri ini kerdil bila dipuji... kenapa pujipujian itu penting erk???
firstly , tentulah untuk diiktiraf...keduanya Yang benar aja bah....jgn perlu ada yg lain dilapis tabir yg pertama...ikhlas ngak sih??? ketiga saja sukasuka..... keempat nak rapatkan sahabat... kelima mmg tabiat suka memuji.. apa yang penting.... IKHLAS & NIAT....
PUJI TU KADANGKALA MCM GULA... JARANG JARANG MCM BARA......BANYAK BANYAK JADI TUBA....KURANG SANGAT JADI TAK TENTU HALA....KENAPA???
manusia ni azalinya 'tersuka' & 'terleka' dengan katakata.... baik puji dusta @ nyata... maka,,,, jgn puji suka suka tapi puji berpada-pada....ingggggggggat inggggggggggggatkan.... Alhamdulillah kalau kita blh beza & asingkan puji & puja yg tak kena.... sentiasalah kita brpijak di bumi nyata.

jommmmmmmm, pakat nilai diri kita.....seadanya.

4 comments:

yayaIBRAHIM said...

kak nad, sejujurnya saya sangat takut pabila dipuji...kenapa ya???? sebab kadang2 saya bimbang saya akan terlupa alam nyata ( setakat ni ok lagi ) dan saya taknak orang memuji saya atas kepentingan tertentu ( bila suka puji bila tak suke keji ).....apa2 pun setakat ni ramai yang ikhlas memuji saya ( tafsiran saya le dan semoga benar )

ALADHHA said...

harus puji itu tentu ada benar dan dustanya...balik pada kenyataan....jangan biar fikiran dan perasaan di kaburi puji...nilainilaikan...ikhlas tidaknya...hanya DIA yang tahu..kita W.A.S.P.A.D.A....

Flora Laim said...

Yang paling layak dipuji... Tuhan! Siapa yang lebih layak?!!

Manusia pun perlu dipuji juga... sebab manusia perlu rasa dihargai agar ada motivasi untuk maju ke depan. Kita sebagai guru dan pemimpin perlu memuji untuk memberi motivasi kepada orang yang ada di bawah jagaan kita, khususnya murid-murid kita serta orang di sekeliling kita (jangan pula lupakan keluarga).

Yang penting, jangan biarkan pujian itu memakan diri tetapi sebagai alasan untuk terus maju dan MENANG!

:-)

yayaIBRAHIM said...

setuju dengan flora