Monday, November 9, 2009

life vs kehidupan

mcm mana ya...life dgn kehidupan tu tak sama ke???? sama kan.... tapi lain bahasa. mcm tu gak kita... ada life masing-masing... kehidupan yang istimewa dlm hidup masing-masing. sedih ke, suka ke, duka ke, ceria ke, guruh ke, petir ke, gempa ke, musibah dan hadiah dlm kehidupan pasti ada..berbeza-beza. masa lalu, masa sekarang, masa akan datang... semua kehidupan yg diaturkan... buruk baik... tempuh dn senyum kemudiannya... sakit kita, kita yg rasa... org lain tumpang sedih mungkin juga gembira... terbaiknya, gembira... kerana Allah sayang kita.
Hidup ni macam macam ada... Be strong, Allah tak akn letak beban dibahu kita jika kita tak mampu menggalasnya.. itu pesan arwah ayah me.myself & i..
rindurnyer kat ayah.... tak puas manja... kecik-kecik dia selalu sebok... kekadang jauh hati gak.. bila dah masuk 40 ni... tak rasa gitu dah...faham...tugas dia berbeza. tapi dia sayang anak-anak.. tak ada harta ditinggal kecuali ilmu dan pesanan. asal dia tukang kebun...siapa sangka jadi dia yg terakhirnya dijawat...
emak pun gitu juga... dulu anak ni memberontak sedangkan mak tegur utk me, myself & i jadi wat iam today.. nyesal mengganas dolu dolu... bila mak dah masuk fasa keanak anakkan... sedih sayu hati.... what hv i done, why ??? bila ada ruang, trkenang... aturan kehidupan rupanya... so umi ni trying hard to remind my children not to repeat the same mistake but who knows wat to come...
bak kata header blog ainal..QUR SERA SERA...
aturan kehidupan tetap dan tak kan berubah... yg blh diubah... hati manusia... -ve kpd +ve... jom flashback kehidupan lepas... moga yg menolak ditarik... sifat magnet ada gak baiknya kan???

Wednesday, November 4, 2009

JELAK menghitung hari

Alhamdulillah..setelah 30 ogos...ni n3 terbaru. baru dpt cari & luang masa duduk mengadap laptop utk update n3 story ME.MYSELF & I. hampir 2 bulan jugak kes arahan brpindah dipatuhi. mcm mcm spekulasi..menarik. bahan bualan warga skpi tok sah cite... mainan soalan..'eh! ada lagi?' "bila uoal nak pindah?' 'bukan uoal dah kena pindah ke?' ha ha ha... senyum sokmo je beb. nak kata apa.. adakala hairan gak.. seolah me, myself & i yg mintak pindah... cam na tu?? maybe betul gak lah kan... kata dema..U ASK 4 IT... ambik kau. but seriously, dah tak daya nak layan gb punya keputusan KEPUTUSAN HAK DIA, SKL DIA, SUKA DIA LAH...
ada yg tak puas hati sebab apa k.nad kena pindah... OK>>> sebenar-benarnya ada 2 sebab yg tersurat... yg tersirat..k.nad sendiri tak tau..maybe gak ada hidden agenda... gagasan k.nad & k.jun MAYBE????
ini lagi lah HA HA HA. anyway... 2 sebab tu...

1st tentulah---BLOG MANUAL TU...
2nd (jeng,jeng,jeng...) SMS K.NAD PADA K.MIDAH YG K.MIDAH DGN TELUS DAN TULUS TELAH TERSHOW PADA KAK NIK (KUANG KUANG KUANG..) DIMANA AYAT NYA BERBUNYI BEGINI:

Salam. Kalau akak tanya nad pasal nak hijrah tu mmg lah kalau ikutkan hati , nak sebab dah JELAK DGN KEPIMPINAN PN.NIK.

inilah statement maut terutama tang perkataan "JELAK" yg menyebabkan k.nad diarah mengisi borang pindah dan pindahlah kamu dari sini....

best kan??? inilah rahsianya.

dek kerana perkataan itulah GB rasa k.nad HIPOKRIT, TIKAM DARI BELAKANG, kerana k.nad masih blh senyum dan berselisih dgn dia tanpa rasa apa-apa apatah lagi setelah meleluasakan blog manual tu.

Telus dan tulusnya k.nad tak kata BENCI GB..tapi pemahamn dia begitu... words can bring a billion meaningskan??? so watch out what u say!!! ha ha hu hu...

Come to think of it.. terlampau banyak hikmah di sebalik perpindahan nie... jasa pada sekolah tak membawa apa sangat sebab semua warga skpi meninggalkan jasa pada sekolah... banyak sikit bukan ukuran...janji, semua ada jasa masing-masing.

The only thing yang paling terkesan di hati k.nad..INI SEKOLAH POSTING K.NAD. INI SEKOLAH PERTAMA K.NAD BERTUGAS SEBAGAI GURU BERTAULIAH WALAUPUN SIJIL. K.NAD SATU-SATUNYA WARIS JARI JARI (BOLEH GITU???) YG TINGGAL KAT SKPI NIE YG SEUSIA DGN SKPI. LAGU SEKOLAH..LENCANA SEKOLAH...DISIPLIN SEKOLAH....VISI, MISI ASAL SKPI SEMUA WARIS PERTAMA JARI JARI DAN KENGKAWAN JARI JARI LE YG PECAH KEPALA TENGKORAK MENJADIKANNYA.. QASEH K.NAD PD SKPI TAK DA TOLOK BANDING... SUKAR NAK CAKAP KRN MUNGKIN ADA YG RASA K.NAD TERLAMPAU MELANKOLIK KOT.. TAPI... DLM HATI ALLAH JER YG TAHU...

KITA UPDATE CITE LAIN PULAK NANTI ERK... MOGA YG BACA, BERPUAS HATI DGN CITE SEBENAR MENGAPA K.NAD DISINGKIR SECARA TERHORMAT... JELAK ITULAH PENYEBABNYA. MASYAALLAH...

Monday, August 31, 2009

mahkamah hati

Salam Kemerdekaan....tiba tiba merasakan ada yg patut dimerdekakan pada diri sendiri..Merdeka minda? Merdeka jiwa? Merdeka hati?
Perlukah diadili minda,jiwa @ hati yg hendak dimerdekakan??? Mahkamah mana yg perlu diterjah??? kerna...Mahkamah pengadilan itu ada 3.
Pertama, Mahkamah dunia...saksi, pendakwa & hakimnya adl manusia biasa. sayangnya...Tidak ada keadilan yang muktamad & mutlak di dunia ini... jerung sering bolos,bilis sering digilis.
Kedua, Mahkamah Akhirat...hakimnya ALLAH Yang Maha Adil. Apa yg ada pada DIRI akan hidup untuk menjadi saksi. Di sana tertegak keadilan hakiki.Tak mungkin siapa pun dpt lari...
Ketiga, Mahkamah Hati...SAksi,pendakwa &hakimnya adl HATI SENDIRI.Kita tidak akn mampu menipu Allah & Hati Sendiri. kerna itu jua,Hati-hati menjaga hati, agar hati itu tidak mati.
Sering diperkatakan...Berani kerana benar, takut kerana salah..
Aku juga percaya bhw Benar itu sumber keberanian..salah itu punca ketakutan. Rasa bersalah sangat menyeksakan selagi tidak ditebus dgn taubat& maaf. Bersalah dengan manusia pun sudah cukup meresahkan, apatah lagi bersalah kepada Allah.
Dosa itu derita...kerana yang salah @ dosa itu sangat memberi kesan pada jiwa.Rasulullah ada menjawab..."Dosa adalah sesuatu yang menyebabkan hati kamu resah dan kamu tidak suka jika orang lain melihat kamu melakukan dosa itu."
Oleh itu, awaslah wahai diri..Dosa itu adalah racun..bahananya akan merosak secara perlahan @ mendadak.
Jesteru, sering seringlah bersidang di mahkamah hati. Selalunya hati tidak akan brdusta selagi ia tidak mati...
Jom Muhasabah Diri di Mahkamah Hati...

Tuesday, August 25, 2009

buat renungan...

“ In life you can never be too kind or too fair; everyone you meet is carrying a heavy load. When you go through your day expressing kindness and courtesy to all you meet, you leave behind a feeling of warmth and good cheer, and you help alleviate th...e burdens everyone is struggling with. ” - Brian Tracy (b. 1944) author, motivational speaker

“The way you get meaning into your life is to devote yourself to loving others, devote yourself to your community around you, and devote yourself to creating something that gives you purpose and meaning.” —Mitch Albom (b. 1958); author, screenwriter, musician

Monday, August 24, 2009

KONGSI KONGSI JUADAH BERBUKA...

SALAM RAMADHAN....JOM BUAT MANISAN UTK BERBUKA...
2 JE RESIPI MANISAN YG NAK DI SHARE ARI NI...CARE TO TRY...MUDAH JE...

1.KARAMEL KASTAD

BAHAN A
1 PEK AGR AGR
1 LITER AIR
1 SUDU TEH ESEN VANILA
(LARUTKN 3 NI DULU ATS API)
TAMBAH SATU TIN SUSU PEKAT
BANCUH 2 SUDU BESAR BUMBUNG TEPUNG KASTAD DGN 1 TIN SUSU AIR BIASA
TUANG DLM PERIUK YG ADA AGR AGR TADI
KACAU HINGGA PEKAT..MASIH ATS API...DAH AGAK PEKAT...
CURAH ATS KARAMEL GULA HANGUS YG DAH DI BIARKN MENGERAS DALAM ACUAN...
SEJUK KN JE..TAK PAYAH KUKUS @ BAKAR..SELAMAT MENCUBA...

ALAMAK..CAM NA NAK BUAT KARAMEL?

10 SUDU BESAR BUMBUNG GULA PASIR
MASAK DLM PERIUK.(BEST PAKAI PERIUK TAK MELEKAT)
GUNA API SEDERHANA...
AGAK AGAK GULA MENCAIR DAN BRTUKAR WRN KEPERANGAN CURAH AIR PANAS SETENGAH CAWAN...TERUS KACAU SAMPAI GULA CAIR & MENGGELEGAK PEKAT..
CURAH DALAM ACUAN YG NAK DI GUNA.. BARU BOLEH BUAT KASTAD NYA...

SORY AAH..TERBALIK....

2ND RECIPE:
PEMBASAH TEKAK BRSANTAN

1 TPRWARE AISKRIM VANILLA @ IKUT SUKA...
1 TIN BUAH RAMBUTAN TIN @ BUAH TIN LAIN IKUT SUKA GAK
BUAH BUAHAN SEGAR LAGI BEST...CAMPUR 3 @ 4 JENIS..POTONG KECIL
SANTAN 1/2 BIJI KELAPA (DIPERAH DENGAN AIR MASAK/AIR SUAM)
AIR GULA JIKA PERLU...

CAMPUR JE SEMUA BAHAN DLM DESSERT BOWL ATAU JUG BESAR...SURE HILANG DAHAGA...ANK ANK 1ST LOVER... CUBA YA!!!

ADA RESIPI BLH KNGSI??? NEXT N3 K.NAD KONGSI RESIPI CHES CAKE TAK PAYAH BAKAR...TUNGGU...

Wednesday, August 19, 2009

sedih seorang ibu

bulan ni terlalu ramai anak anak yang sakit, pergi tak kembali, hilang & mcm mcm lagi. siapa yg trpaling sedih..tak lain tak bukan...IBU sedihnya dia bila anknya sedih, sakitnya dia bila anknya sakit, dia hilang jiwa bila hilang jiwa anknya... dia paling risau bila susah menimpa sang anak... aduhai jiwa... bonda sanggup menjadi galang gantinya.... namun..suratan kita... bonda tetap bonda dan jiwa tetap anakanda... ketentuan kita berbeza walau darah & daging kita sama... Allah tuliskan.. x mungkin tempat kita bertukar ganti walau ibu mahu saja jika boleh diringankan beban mu...
Ya Allah... meruntun jiwa melihat kasih bonda memeluk erat ank yg dlm kesakitan.. menitis air mata bonda bila si anak menahan sakitnya... tak pernah bonda bezakan kasih utk ank ank bila dah dwasa apatah lagi ketika masih knk knk...
wahai ank..kasihi lah bonda walau bagaimanapun dia...kerna sesungguhnya... kasih bonda tak pernah berkubur walau bonda dikubur... setiap degup jantung ank adalah degup jantung bonda.. setiap desup darah ank adl desup darah bonda...
tabah lah bonda utk ank ank mu.... adakala bonda tak kelihatan sayangnya tapi kasihnya mEKAR sepanjang hayatnya....

Sunday, August 16, 2009

STRESS KE ME?????

MY Stress Level is at 64%, KATANYA.....
"You stress level is slightly above average or what is considered a healthy amount. You lead a busy life and it can get overwhelming at times. Just try to slow down and smell the roses so you don't get too in over your head. "